Elämänkaari - kehdosta
hautaan
Kasteessa Jeesus ottaa kastettavan opetuslapsekseen.
Kastettu annetaan Jumalan suojalukseen ja
on siten suoja pahoja henkiä, demoneita, vastaan. (Suomessa lähes kaikki lapset
ovat kastettuja, joten pahojen henkien vaikutusta ei yleisesti tunneta). Kaste jakaantuu ajan suhteen lapsikasteeseen
ja aikuiskasteeseen, sekä tavan suhteen valelukasteeseen ja upotuskasteeseen.
Lapsikaste on yleisin ja on aina valelukaste. Kasteessa lapsesta tulee
opetuslapsi, hänestä ei tule vielä Jumalan lasta eikä Taivaan perillistä. Kasteessa
annetaan kastettavalle nimi, joka tulee myös taivaan kirjaan. Kaste
mahdollistaa myöhemmän syntien anteeksi saamisen ja Jumalan lapseksi ja
perilliseksi pääsemisen.
Kasteessa käytettävän veden tulee olla puhdasta ja sopivan
lämmintä. Vesijohtovesi soveltuu tehtävään paremmin kuin Jordanin vesi.
Tärkeintä siinä on tapahtuma: Vanhemmat, kummit ja kasteen suorittaja haluavat
siirtää tämän lapsen Jumalan suojelukseen. Kasteessa ei tapahdu
uudestisyntymistä, sillä se edellyttää henkilöltä ajattelukykyä ja
päätöksentekoa. Pieni lapsi ei käsitä tapahtumasta mitään, mutta jos vanhemmat
sillä perusteella haluavat jättää lapsen kastamatta, ei heitä voi pitää
uskovaisina.
Kun Apostolien Teoissa kerrotaan alkuseurakunnan
kastetilaisuuksista, ne olivat silloin kaikki aikuiskasteita. Nämä henkilöt
tunsivat Jeesuksen ja hänen kuolemansa merkityksen. Siksi heistä tuli jo
kasteessa Jumalan lapsia ja he saivat Pyhän Hengen. Kastekäskyn mukaan
kastetuista tulee opetuslapsia, eli oppilaita, joille on opetettava
kristinuskon perusasiat. Kun he opetuksen jälkeen päättävät seurata Jumalan
tahtoa ja hyväksyvät Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen, he saavat Pyhän
Hengen ja heistä tulee Jumalan lapsia ja Taivaan perillisiä
Kun aikuinen, jota ei ole vielä kastettu, tuntee kasteen
merkityksen ja pyytää saada kasteen, hän saa samalla Pyhän Hengen ja hänestä
tulee Jumalan Lapsi ja Taivaan perillinen. Kaste mahdollistaa hänelle syntien
anteeksi saamisen. .Aikuiskaste voi olla myös upotuskaste, sen voidaan ajatella kuvaavan syntien pois pesua, mutta sekin edellyttää syntien tunnustamista samoin kuin aikuisen
valelukaste. Kaste on ainutkertainen tapahtuma. Halu uusintakasteesta kertoo
uskon epävarmuudesta, johon uusintakaste ei ole oikea lääke. Tässä kaikki mitä
kasteesta tulee tietää.
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän
ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja
opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
Matt. 28:19-20.
"Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon
kukin teistä kasteen Jeesuksen
Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän
Hengen lahjan."Apt.2:38.
Kun uskonnon opetus peruskoulussa on vähentynyt, niin
rippikoulu on tullut uskontoon liittyvien asioiden koulutuksessa entistä tärkeämmäksi.
Seurakunta kutsuu 15 vuotiaita nuoria osallistumaan koulutukseen ja vahvistumaan
uskossa siihen Jumalaan, jonka omaksi hän on kasteessa otettu. Sekä kasvamaan
rakkaudessa lähimmäisiin ja elämään rukouksessa ja seurakuntayhteydessä.
Konfirmaatiossa rippikoulun käynyt tunnustaa uskonsa seurakunnan edessä. Hänet siunataan ja rukoillaan voimaa uskon
kestämiseen.
Jumala loi ihmiset mieheksi ja naiseksi ja antoi heille
tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maan. Miehen ja naisen yhteenliittymä muodostaa
avioliiton, kodin, jossa lapsella on turvallista kehittyä aikuiseksi ja
kykeneväksi huolehtimaan itsestään. Elämän jatkumisen takia Jumala on laittanut meihin kiinnostuksen
toiseen sukupuoleen. Tämä sukupuolivietti on tunteista voimakkain ja vaikein
hallittava, mutta hallitusti käytettynä se antaa elämälle tyydytyksen. Aviopuolisoilla
on oikeus nauttia toistensa läheisyydestä ja sukupuoliyhteydestä. Tärkeää on
kuunnella puolison toiveita ja sovittaa ne yhteen omien halujen kanssa. Mutta
vapaa ja hallitsematon toiminta ei ole hyväksyttävää.
Sukupuoliasiat eivät saa hallita ajatusmaailmaa. Jos sukupuolivietin
tyydytys on mielessä enemmän kuin työasiat ja perheen toimeentulo, on tarpeen siirtää energiaa
jonkin harrastuksen pariin. Sukupuoliyhteys jonkin muun kuin puolison kanssa
johti Israelissa kuolemantuomioon, vaikka tuomiota on lievennetty seurauksia ei
ole kokonaan poistettu.
Varsinkin nuorilla sukupuolivietin voima saattaa yllättää ja
johtaa suunnittelemattomaan sukupuoliyhteyteen. Tämä taas voi johtaa ei
toivottuun raskauteen. Elämä on tällöin alkanut ei toivottuna ja äiti saattaa päätyä
raskauden keskeytykseen. Abortti on murha, siinä katkaistaan alkanut elämä.
Suurin syyllinen murhaan on elämän alulle pannut mies, joka ei halua vastata
aloittamansa elämän suojelusta. Murha olisi estettävissä, sillä varmaan löytyy
vanhempia, jotka toivovat lasta, mutta eivät sitä saa. Adoptio olisi tällöin murhaa
parempi ratkaisu, vaikka se äidin tuntoa koetteleekin.
Hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä: Kuka teki syntiä,
tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntyä? Joh. 9:2 Onko sairaus
synnin seurausta? Tässä Jeesus haluaa näyttää voimansa, mutta ei kiellä synnin
osuutta sairauksien syntyyn. Tosi asia on, että Jumalan on lähetettävä
ihmisille vaikeuksia ohjatessaan heitä oikealle tielle. Me emme voi sanoa
kenellekään eikä mistään sairaudesta, että tuo on seurausta sinun synneistäsi.
Näin toimiessamme joutuisimme itse syyllisiksi. Jumala yksin tietää mikä on
kenellekin parhaaksi.
Rukouselämä edellyttää päivittäistä kiitosta terveydestä,
ruuasta, kodista ja kaikesta mitä luetaan jokapäiväiseen leipään. Rukouksessa
voi myös pyytää Jumalalta sairauden tai vamman parantamista. Jumalalla saattaa
myös olla erityistoivomuksia lapselleen. Me voimme rukouksessa esittää Jumalalle kysymyksen, onko jokin sellainen tapa tai
ajatus, josta Jumala haluaa minun luopuvan? Vilpittömään pyyntöön Jumala antaa
vastauksen ja vastauksena saattaa olla sairauden tai vamman parantaminen. Isä
Jumala rakastaa lapsiaan, mutta Hän haluaa meidän tuntevan Hänen tahtonsa ja
toteuttavan sen mahdollisuuksiemme mukaan.
Jumalan tahdon toteutus vaikuttaa terveyteemme, myös päivittäinen
kiitos parantaa terveyttämme. Kiitos vaikuttaa kahdella tavalla, kun pääsemme
kiittämisessä alkuun, niin kiitettävien kohteiden määrä laajenee. Se lisää
kiitollista mieltä ja poistaa katkeruutta, joka on sairauksien aiheuttaja.
Jumala kuulee mieluimmin kiitollisten ihmisten pyynnöt kuin purnaajien.
Nykyisessä suuntauksessa jumalanpalveluksien osanottajamäärä
vähenee ja kiinnostus uskon asioihin laimenee. On esitetty puhtaan armon
saarnaamista, mutta nyt on siirryttävä armon alennusmyynnistä lain saarnaan.
Jumala on edelleen armahtava Isä sellaisille, joilla on tuhlaajapojan nöyryys,
mutta meille muille Hän on edelleen kiivas Jumala joka kostaa isien pahat teot.
Jeesus varoittaa tuomitsemisesta, jos te
tuomitsette, niin teidätkin tuomitaan. Kirkon historiassa on jatkuvasti ollut
erimielisyyttä aiheuttavia kiistakysymyksiä. Näihin Jumala ei anna selviä
vastauksia, vaan Hän haluaa tietää onko meissä tuomion henkeä. Tuomitseva
mieliala ei sovellu Taivaaseen, siellä ei saa olla erimielisyyksiä ihmisten
välillä.
Tämä tarkoittaa sitä, että naispappeus asiassa ei ole niin
tärkeää, onko puolesta vai vastaan. Tärkeintä on se, että ei tuomitse
vastakkaisen mielipiteen omaavaa. Kun
lukee Roomalaiskirjeestä Paavalin arvion homoista, on valmis työntämään homot
seurakunnan ulkopuolelle. Mutta näin tehdessään siirtää itsensä tuomittavien
ryhmään. Puhujien mielilause on: nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niillä,
jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat. Jeesus itse on kertonut tuomitsijoiden
joutuvan tuomittaviksi, joten Jeesuksessa ei voi olla tuomitsijoita. Saatana
käyttää hyväkseen ihmisen itsevarmuutta ja panee ihmisen suuhun lausuman:
"minä tiedän mikä on oikein". Ennen tätä lausumaa meidän on
muisteltava miten Jeesus tähän suhtautuisi. Vaikeissa asioissa : "Minä
olen eri mieltä kuin hän" on hyväksyttävä ajatus ja lausuma. Sen sijaan:
"hän on väärässä" on Jeesuksen tarkoittamaa tuomitsemista ajatuksena
ja lausumana. Tämä ei vielä tarkoita vasemmalle puolelle joutumista. Vielä voi
muuttaa mielensä, pyytää anteeksi tuomion mielialaa ja kuunnella ja totella Jumalan
ääntä.
Tulin uskoon ja mikään ei ole muuttunut. Näin on varmaan
useampikin julkishenkilö todennut. Tässä
on kaksi mahdollisuutta. Joko muuttuminen on tapahtunut niin hitaasti, että
henkilö ei ole sitä huomannut, tai sitten henkilö näyttelee uskovaista.
Jumala on antanut ihmiselle elämän ja Hän myös päättää koska
tämä maallinen elämä muuttuu Taivaalliseen. Eutanasia eli armokuolema, itse
aiheutettu elämän päättyminen, ei kuulu uskovaisen ihmisen tehtäviin. Kun
henkilön suhde Jumalaan on kunnossa, hänelle ei tule kuoleman edellä sellaisia
kipuja joita pitäisi lääkkeillä lievittää. Yleensä uskovilla kuolema on
samanlainen tapahtuma kuin illalla vaipuminen uneen. Henkinen pelko saattaa
monilla olla ruumiillisia kipuja suurempi, tuleeko sielua noutamaan enkeli vai
sarvipää?
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista